AGEs: een korte introductie

Het is algemeen bekend dat overgewicht het risico op diabetes en hart- en vaatziekten laat toenemen. Echter laten studies zien dat zogeheten AGEs ook een krachtig effect kunnen hebben op de gezondheid, ongeacht het gewicht. In deze column leggen we uit wat AGEs zijn, hoe ze gevormd worden en wat u kunt doen om de totale hoeveelheid AGEs te verminderen.

AGEs: Advanced Glycation Endproducts

AGEs staat voor Advanced Glycation Endproducts. Dit zijn verbindingen tussen suikers en eiwitten of vetten in onze voeding die vrije radicalen kunnen vormen. Naarmate we ouder worden neemt het aantal AGEs toe, maar ook door ongezonde keuzes te maken dragen we bij aan een verhoging van het aantal AGEs. Ze vergroten de kans op diverse aandoeningen en kunnen gezond ouder worden in de weg staan. AGEs kunnen op een aantal verschillende manieren gevormd worden:

  • Bewerkingen van voedingsmiddelen
  • Een verhoogde BMI (Body Mass-Index)
  • Een verhoogde bloedsuikerspiegel
  • Een verhoogde insulineniveau
  • Verslechterde nierfunctie
  • Bereidingswijze van het voedsel

Schadelijk

Antioxidanten en enzymen in het lichaam helpen bij het opruimen van de AGEs. Als iemand te veel AGEs consumeert kan het lichaam niet alles wegwerken en ontstaat er een overschot. Hieronder bespreken we de mogelijke gevolgen van een overschot aan AGEs.

  • Ze produceren sterke vrije radicalen die de celwanden, cellen en het DNA kunnen beschadigen. De vrije radicalen putten ook het antioxidant niveau uit.
  • Een verhoogde hoeveelheid AGEs leidt er toe dat leptine, het verzadigingshormoon, niet meer in evenwicht is met grehline, het hongerhormoon. Als deze balans verstoord is kan dit ervoor zorgen dat een persoon trek blijft hebben gedurende de dag.
  • AGEs zorgen voor een verhoging van het ontstekingsniveau.
  • Een verhoogd AGEs niveau draagt bij aan het verlies van flexibiliteit van het vaatsysteem, botten, spieren, gewrichten en de huid. Hierdoor neemt de kans toe op een hoge bloeddruk, aderverkalking, plaquevorming, botontkalking, stijfheid, nierklachten, degeneratieve hersen- en oogziekten, vroegtijdige veroudering en overmatige rimpelvorming.
  • AGEs zorgen voor oxidatie van vetten, waardoor de kans op insulineresistentie, diabetes en hart- en vaatziekten toeneemt.

Bestrijden en voorkomen van AGEs

Het bestrijden en voorkomen van AGEs wordt vooral gedaan door een gezondere leefstijl en dieet aan te houden.

  • Gebruik lage temperaturen bij het bereiden van het voedsel
  • Vermijd bruine – zwarte verkleuringen van brood, pannenkoeken en koekjes
  • Kaas toevoegen aan een warm gerecht kan je het beste doen nadat het gerecht verwarmd is Er vormt dan geen bruine gratinlaag (rijk aan AGEs). Kies voor magere kaassoorten, want daar zitten minder AGEs in
  • Voorkom hoge bloedsuikerwaardes door laag glycemisch te eten. Suikers binden zich sneller aan de eiwitten – en vormen dus AGEs - als de bloedsuikerspiegel verhoogd is
  • Gebruik weinig vetten tijdens het bereiden van voedsel. Kies voor olijfolie, omdat deze het minste aantal AGEs produceert tijdens het verhitten
  • Kies voor ongebrande noten in plaats van de gebrande noten. Gebrande noten zijn al verhit en bevatten daardoor minder gezonde vetten en meer AGEs
  • Gebruik kruiden en specerijen in plaats van sauzen. De aanwezige antioxidanten zijn goed tegen AGEs en hebben daarnaast andere uiteenlopende gezondheidsvoordelen

Conclusie

Een verhoogd AGEs niveau zorgt ervoor dat we sneller verouderen en kent diverse negatieve gevolgen voor de gezondheid. AGEs worden met name gevormd door het ouder worden en ongezonde voedingskeuzes. Ze zijn te bestrijden door een gezondere leefstijl en aangepast dieet te hanteren.

Veelgestelde vragen

  • Heb ik een verhoogd AGEs niveau?
  • Wat kan ik doen om mijn AGEs niveau te verminderen?
  • Wat voor effect hebben AGEs op mijn uiterlijk?

Het antwoord op deze en andere vragen geven we u graag in een consult. Geïnteresseerd in het niveau aan AGEs in uw lichaam? Een goed behandelplan bestaat uit een AGEs-meting en specifiek advies. Neem gerust contact met ons op voor het maken van een afspraak.

Referenties

  • Ewa Grzebyk (2016),Inhibitory actions of selected natural substances on formation of advanced glycation endproducts and advanced oxidation protein products
  • Dijkinga (2016), Anti-Aging door gezonde kooktechnieken met minder AGEs
  • Mary Jane Brown (2016), What Are Advanced Dlycation End Products (AGEs)?
  • Wu X, Monnier VM (2003), Enzymatic deglycation of proteins.

 



Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.

No Comments Yet.

Leave a comment