Spierkrampen voorkomen

Nu het seizoen aan het wisselen is beginnen steeds meer mensen last te krijgen van krampen. Kramp is het samentrekken van alle spiervezels van een bepaalde spier. Aangezien ze het tegelijk doen kan dit leiden tot onverdraaglijke pijn. Gelukkig zijn de meeste vormen van kramp vrij gemakkelijk te voorkomen! In deze column geven we wat handige tips waarmee u spierkrampen kunt voorkomen.

Kramp voorkomen

Drink voldoende water! In een vorige column hebben we de vele voordelen van voldoende water drinken al besproken, maar ook bij krampen geldt dat voldoende water drinken een hoop pijn kan voorkomen! Krampen in de nacht? Grote kans dat u overdag een verkeerde lichaamshouding heeft gehad wat zich uit in de nacht. Langdurig op dezelfde manier staan of zitten lokt de kramp uit. Neem geregeld pauzes als u voor uw werk de gehele dag achter de computer moet zitten.

Sport u regelmatig en heeft u last van kramp? Kijk dan eens met een kritische blik naar de uitvoering van uw bewegingen. Veel sporters voeren onbewust diverse bewegingen op een verkeerde manier uit waardoor de houding van het lichaam niet goed is. Dit kan na een tijd leiden tot krampen, maar ook tot blijvende slijtage! Overweeg een gediplomeerde coach of trainer te nemen die uw houding kan verbeteren.

Ten slotte speelt temperatuur natuurlijk ook een grote rol. Nu het begint af te koelen krijgen meer mensen last van kramp. Vooral krampen in het onderlichaam zijn een teken van kou. Dit is vrij gemakkelijk om op te lossen: verwarm het gebied waar u last heeft van kramp. Een extra dekentje in de avond, een warmwaterkruik en dikke pantoffels zijn in de meeste gevallen al voldoende!



Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.

No Comments Yet.

Leave a comment