Haren wassen

Haren wassen, we doen het allemaal en de meesten staan er eigenlijk niet bij stil hoe we deze simpele handeling het beste kunnen uitvoeren. Verkeerd haren wassen kan schade aanbrengen en zelfs leiden tot haaruitval. Laten we eens alle aspecten van het haren wassen onder de loep nemen en erachter komen hoe we nog beter kunnen zorgen voor onze haren.

Checklist

Frequentie - We beginnen met het doel van het haren wassen. Haren wassen doen we in de eerste instantie om vuil, vet en schadelijke stoffen te verwijderen. Gaandeweg hebben shampoo's toevoegingen gekregen om haren gezonder te maken en haaruitval te stoppen, maar het oorspronkelijke doel is om de haren en de hoofdhuid te reinigen. Aangezien de meesten in een schone omgeving verkeren gedurende de week is het niet nodig om dagelijks te wassen. Voor vrouwen met lang haar geldt in het algemeen dat 2 keer per week ideaal is. Voor mannen met kort haar geldt dat 3 keer per week ruim voldoende is.

Natuurlijk - In het normale dagelijkse leven krijgen we niet zoveel vervuiling in de haren. Zware chemische shampoos zijn daarom niet vaak nodig. Kies voor een milde natuurlijke shampoo. Die zorgt voor reiniging en en laat de natuurlijke oliën van het haar beter intact.

Specifiek - Niet iedereen heeft dezelfde haren en niet iedereen heeft een gezonde hoofdhuid. Een shampoo die niet past bij jouw haren kan schade aanrichten. Het is daarom altijd verstandig om een keer vrijblijvend langs te gaan bij een specialist, zodat je weet welke shampoo het beste past bij jouw haren.

Temperatuur - Vaak wordt er gevraagd wat de ideale temperatuur is om het haar te wassen. Koud water voelt onaangenaam, maar zorgt er wel voor dat het haar een mooie glans krijgt. Warm tot heet water voelt wellicht wat fijner, maar kan er wel voor zorgen dat de haren uitdrogen. Kies er dus voor om het haren met koud tot lauw water te wassen. Lees hier meer gevolgen van de temperatuur die u gebruikt.

Drogen - Na het douchen zijn de haren nat en kwetsbaar. Het water zorgt er namelijk voor dat de zwakste verbindingen in de haren nog zwakker worden. Zorg ervoor dat de haren eerst goed droog zijn door met een handdoek te drogen voordat je een föhn gebruikt. Dep de haren, wrijf het doek niet op de hoofdhuid. Als je de haren gewassen hebt in de avond moet je ervoor zorgen dat de haren droog zijn voordat je gaat slapen. Slapen met natte haren vergroot het risico op afgebroken haren.

Haarverlies tijdens het wassen?

Veel vrouwen merken dat er haren loskomen tijdens het wassen en raken hierdoor in paniek. Het goede nieuws is dat haarverlies niet direct hoeft te betekenen dat er sprake is van serieuze haaruitval. Het slechte nieuws is dat regelmatig haarverlies tijdens het douchen reden genoeg is om kritisch te kijken naar hoe we de haren verzorgen.

Haren hebben een cyclus en zullen op gegeven moment uitvallen. Gemiddeld verliezen mensen 50 tot 100 haren per dag. Merk je echter dat er iedere keer opvallend veel haren loskomen bij het wassen? Neem dan onderstaande punten door en verbeter jouw routine indien nodig.

  • Was het haar niet te vaak.
  • Gebruik koud tot lauw water bij het wassen.
  • Gebruik een shampoo met zo min mogelijke agressieve chemische ingrediënten.
  • Ga vrijblijvend langs bij een specialist om erachter te komen wat voor shampoo het beste past bij jouw haartype.
  • Kijk eens kritisch naar de extra producten die je gebruikt voor de haren. Is het nodig om regelmatig je haren te verven? Moet het dagelijks gestileerd worden met een hete krultang? En zo ja, bescherm je het haar wel tegen de hitte met de juiste middelen? Als je weet dat bepaalde producten schadelijk (kunnen) zijn is het verstandig om deze te vermijden indien mogelijk.
  • De leefstijl speelt een enorme rol bij de haargroeicyclus. In een toekomstig artikel zullen we stil staan bij de gevolgen van ongezonde voeding, stress en slapeloosheid op de haargroei. Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief om als eerste de nieuwste artikelen te ontvangen.

Persoonlijke boodschap

Soemit Bihari, Orthomoleculair Therapeut

'Al te vaak hoor je iemand zijn of haar haaruitval volledig toeschrijven aan factoren waar ze geen controle over hebben. Het klopt inderdaad dat genetische aanleg en de leeftijd een belangrijke rol kunnen spelen bij haaruitval.

Dit betekent echter niet dat we ze kunnen gebruiken als vrijbrief om regelmatig keuzes te maken waarvan we weten dat ze het haarverlies kunnen veroorzaken en/of verergeren. Blijf altijd je best doen om zo gezond en geïnformeerd mogelijk te handelen.'

 

Seema Sharma

Seema Sharma,   Ayurvedische  Schoonheidsspecialiste

'Haaruitval bij vrouwen wordt meestal als ernstiger ervaren dan bij mannen. Onzekerheid, opmerkingen van anderen en regelmatig losgekomen haartjes zien zorgen allemaal voor stress. Stress zorgt voor meer haaruitval en zo komen veel vrouwen in een vicieuze cirkel terecht.

Blijf niet zitten met je probleem en wees er tijdig bij. Ten eerste kan beginnende haaruitval (en de mogelijke oorzaken) beter aangepakt worden. Ten tweede bespaar je jezelf onnodig lange stressvolle periodes. Daarmee voorkom je dat je terecht komt in een vicieuze cirkel.'

 

We geven graag advies op maat, zodat u het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We staan voor u klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.

Referenties

  • Almanza A., How bad is it to sleep with wet hair? Readers Digest website.
  • Cobb C., How to repair damaged hair, Healthline website.
  • American Academy of Dermatology Association, Do you have hair loss or hair shedding?, American Academy of Dermatology Association website.

Comments are closed.