Uiterlijke verandering in de overgang

Bij de meeste vrouwen begint de overgang tussen het 45e en 55e levensjaar. De overgang is een natuurlijke fase die zich kenmerkt door veranderingen in de hormoonhuishouding. Met name de aanmaak van de hormonen oestrogeen en progesteron neemt geleidelijk af. Hierdoor treden allerlei veranderingen op in het lichaam.

Ben je in de overgang en ervaar je pijnlijke klachten? Neem dan contact op met je huisarts. In dit artikel richten we ons voornamelijk op de uiterlijke veranderingen.

Huid

Rimpels - De daling van oestrogeen zorgt ervoor dat collageen en elastine afnemen. Elastine zorgt voor de elasticiteit van de huid en collageen voor de stevigheid. Dit leidt dus tot meer zichtbare rimpels.

Droge huid - De huid kan ook minder vocht en vet vasthouden. De huid wordt daardoor droger en kan op sommige plekken verzakken.

Jeuk - Door de verminderde elasticiteit, stevigheid en afgenomen vermogen om vocht en vet vast te houden kan de huid gevoeliger worden voor irriterende stoffen. Dit kan lijden tot jeuk en ontstekingen.

Tips

  • Rimpels - Gebruik een kwalitatief hoogwaardige zonnebrandcrème om het collageen in de huid te beschermen tegen UV-A straling van de zon. Het is bekend dat deze straling het collageen in de huid kan aantasten. Door consequent in te smeren, kan de aantasting van collageen zoveel mogelijk voorkomen worden.
  • Droger - Voorkom uitdroging van het gezicht door koud tot lauw water te gebruiken voor het reinigen van het gezicht in plaats van warm tot heet water.
  • Jeuk - Let op irriterende stoffen in de producten die u elke dag gebruikt. Van bepaalde vormen van alcohol en parfum is bekend dat ze kunnen lijden tot meer huidirritaties.

Haar

Haarwortels - De haarwortels worden zwakker. Hierdoor kan het haar plotseling of geleidelijk dunner worden.

Ongewenste haargroei - Tijdens de overgang kan het voorkomen dat het oestrogeen niveau sneller daalt dan dat van de mannelijke hormonen. Hierdoor raakt de hormoonbalans verstoord, wat kan leiden tot mannelijke haargroei. Denk hierbij aan ongewenste haren bij de kin en bovenlip.

Tips

  • Haarwortels - De haarwortels vormen de fundering van elk haartje. Met behandelingen die de haarwortels sterker maken kun je langdurige resultaten behalen. Let er ook op dat je dagelijkse routine geen schade aanricht, want dan loop je het risico dat de haarwortels nog zwakker worden.
  • Ongewenste haargroei - Definitieve ontharing zorgt ervoor dat ongewenste haartjes niet meer terugkomen door het haarzakje (waarin de haarwortel zit) aan te pakken.

Nagels

Breken - Nagels die voor de overgang gezond waren, kunnen tijdens de overgang opeens breken of scheuren. Nagels worden net als je huid slapper en dunner tijdens de overgang.

Tips

  • Breken - Een goede verzorging van je nagels kan de kans op breuken en scheuren verminderen. Daarnaast is het van belang om veelgemaakte foutjes, zoals het schoonmaken zonder handschoenen, te voorkomen. Tekorten aan keratine en biotine kunnen lijden tot zwakkere nagels. Door voeding te nuttigen die rijk is aan deze stoffen kun je de kans op afgebroken nagels verkleinen.

Mond en gebit

Bacteriën - De afname van oestrogeen kan ook zorgen voor problemen bij de mond en het gebit. De bloedtoevoer naar het tandvlees kan verslechteren. Daarnaast kan de mond droger worden, waardoor bacteriën sneller kunnen groeien.

Tips

  • Bacteriën - Sommige bacteriën gebruiken suikers om zuur te produceren die kunnen lijden tot gaatjes. Minder simpele koolhydraten en minder voeding dat rijk is aan suikers kan helpen om problemen met het gebit te verminderen. Daarnaast wordt regelmatig bezoek bij een mondhygiënist/ tandarts aanbevolen. Lees ook het artikel Witte Tanden voor meer informatie.

Gewicht

Meer eetlust - De afname van oestrogeen zorgt ervoor dat er meer eetlust is. Daarnaast kan de motivatie om te sporten verminderen. Deze combinatie leidt ertoe dat er meer gegeten wordt en minder calorieën worden verbrand. Het gevolg is dat veel vrouwen merken dat ze kilo's aankomen tijdens de overgang. De kilo's vet die erbij gekomen zijn, produceren hormonen waardoor de hormoonbalans nog meer verstoord kan raken.

Tips

  • Meer eetlust - Het is belangrijk om actief te blijven en aandacht te geven aan de voeding. Aangezien dit op diverse manieren kan, verwijzen wij graag naar de artikelen sporten en de huid en crash dieet proberen?

Persoonlijke boodschap

Soemit Bihari, Orthomoleculair Therapeut

'We spreken dagelijks vrouwen die tijdens de overgang uiterlijke klachten hebben gekregen. Een aantal uiterlijke klachten zijn goed te behandelen, maar het beste resultaat wordt alleen behaald als ze ook zelf in het dagelijkse leven handelingen doen die bijdragen aan de oplossing.

Een boodschap aan alle jonge lezers: we worden allemaal op een dag oud. Door in de jonge jaren een goede verzorgingsroutine en gezond dieet te hanteren, kun je de impact van hormonale veranderingen in de toekomst enigszins verminderen. Helaas ontbreekt vaak de wilskracht om ongezonde gewoontes, zoals te weinig slapen, af te leren. In de jonge jaren merk je immers minder snel de gevolgen van een ongezonde routine. Echter, we sporen iedereen aan om kleine verbeteringen door te voeren, zodat je op de lange termijn de vruchten ervan kunt plukken.'

 

 

Seema Sharma

Seema Sharma,   Ayurvedische  Schoonheidsspecialiste

'Sommige vrouwen schieten in de stress, zodra ze overgangsklachten ondervinden. We raden altijd aan om vooral niet te piekeren en een deskundige te raadplegen. Door samen een aantal belangrijke punten te doorlopen, kun je sommige gevolgen van de overgang verminderen.

De klanten die zich niet laten kennen en aanpassingen maken in hun dagelijkse leven, boeken zichtbaar meer resultaat dan diegene die neerslachtig zijn. Herken je sommige van bovenstaande uiterlijke klachten? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.'


Wij geven graag advies op maat, zodat je het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Wij staan voor je klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.


Referenties

  • Lilis C. (2018), Can menopause cause itching? Tips for relief, Medical News Today website.
  • Mayo Clinic (2015) , Menopause: symptoms, Mayo Clinic website.
  • Orenstein B. (2017), Menopause Symptoms That May Surprise You, Everyday Health website.

Comments are closed.