Rimpels voorkomen – 7 tips

Rimpels zijn vouwen, plooien of ribbels in de huid. Ze worden door velen gezien als een teken van ouder worden. Daarom wordt er veel tijd en aandacht gegeven aan het bestrijden van de rimpels.

Rimpels kun je grofweg indelen in drie groepen:

  • Fijne rimpels - Naarmate we ouder worden, neemt de hoeveelheid elastine in de huid af. Hierdoor ontstaan fijne lijntjes.
  • Fronsrimpels - Als je expressies vertoont op het gezicht, span je de huidspieren aan. Het regelmatig aanspannen van de huidspieren leidt tot plaatselijke verslappingen.
  • Diepe rimpels -  Als de huid permanent verzakt, ontstaan diepe rimpels.

Hieronder delen we 7 tips waarmee je (meer) rimpels kunt voorkomen.

Tip 1: Vermijd overmatige blootstelling aan de zon

Blootstelling aan de zon laat de huid sneller verouderen. De UV-A stralen dringen door tot diep in de huid en richten daar schade aan. Dit veroorzaakt rimpels en pigmentverkleuring.

Het advies is daarom om een hoogwaardige zonnebrandcrème te gebruiken.

Tip 2: Stoppen met roken

Roken zorgt voor versnelde huidveroudering. Er zitten duizenden chemicaliën in de rook en veel van deze stoffen beschadigen het collageen en elastine in de huid.

Door te stoppen met roken, kan zelfs de huid van een zware roker enigszins herstellen.

Tip 3: Genoeg slapen

Rimpels worden sneller gevormd bij een slaaptekort. Er wordt dan veel cortisol aangemaakt en een overschot breekt collageen af. Dit is zonde, want collageen is cruciaal om de huid strak en elastisch te houden.

Een dunne huid kan het gevolg zijn van te weinig slapen. Tijdens het slapen produceert het lichaam groeihormonen die onder andere zorgen voor een dikkere huid. Te weinig slaap betekent dat het lichaam niet voldoende groeihormonen kan produceren, wat leidt tot een dunne en gevoeligere huid.

Tip 4: Drink voldoende water

Jezelf hydrateren is belangrijk voor een groot aantal processen in het lichaam. We verliezen namelijk vocht gedurende de hele dag door te ademen, zweten en naar het toilet te gaan. Een langdurig tekort aan vocht geeft een grotere kans op een droge gebroken huid met rimpels.

De European Food Safety Authority (EFSA) adviseert een totale vochtinname per dag van 2.5 liter voor mannen en 2 liter voor vrouwen onder normale omstandigheden. Let hierbij op dat dit gaat over de totale vochtinname, dit is inclusief het vocht dat binnenkomt met voeding en andere dranken. Bij een gemiddeld persoon komt 20% van de vochtinname vanuit de voeding, wat betekent dat 80% verkregen moet worden door te drinken. Dit komt neer op het drinken van ongeveer 2 liter voor volwassen mannen en 1.6 liter voor volwassen vrouwen.

Tip 5: Let op je gezichtsuitdrukkingen

Heb je altijd een frons op je gezicht? Dan heb je een grote kans om op den duur een zogeheten fronsrimpel te krijgen. Dit komt doordat de huidspieren continu worden aangespannen tijdens het fronsen.

Sommigen hebben niet door dat ze veel gezichtsuitdrukkingen hebben, zelfs als ze alleen zijn. Zorg er daarom voor dat je een neutrale expressie hebt als je niet aan het communiceren bent met een ander.

Tip 6: Slaap op je rug

Uit een onderzoek van 2016 is gebleken dat mensen die op hun buik slapen meer kans hebben op rimpels. Dit komt door de wrijving en druk die de huid uitoefent op het kussen. Door te slapen op je rug kun je dit voorkomen.

Tip 7: Ontspan

Door lange periodes van stress kan glycatie in de huid optreden. Dit is een proces waarbij eiwitten verharden. Collageen is een eiwit dat ervoor zorgt dat de huid strak blijft. Stress kan dus via glycatie zorgen voor meer rimpels.

Persoonlijke boodschap

Soemit Bihari, Orthomoleculair Therapeut

'In dit artikel hebben we 7 tips gegeven waarmee je zelf kunt voorkomen dat je (meer) rimpels krijgt. Natuurlijk is het ook verstandig om hoogwaardige producten te gebruiken en af en toe de huid grondig aan te pakken met een gezichtsbehandeling.

We willen met deze tips benadrukken dat je ook zelf een heleboel in de hand hebt. De kleine handelingen die je iedere dag doet, zorgen uiteindelijk voor een groot verschil.'

 

 

Seema Sharma

Seema Sharma,   Ayurvedische  Schoonheidsspecialiste

'Huidveroudering is een natuurlijk proces dat bij iedereen, iedere dag weer, optreedt. Soms geeft een nieuwe klant aan dat ze 'toch al zo oud is' en daarom vrij weinig aandacht besteedt aan uiterlijke verzorging. Hartstikke zonde natuurlijk!

Onderschat niet hoeveel invloed je hebt op de snelheid waarmee de huid veroudert. Een gezonde leefstijl waarbij voldoende aandacht wordt gegeven aan voedzaam eten, ontspanning en uiterlijke verzorging kan er voor zorgen dat je jaren jonger oogt.'


We geven graag advies op maat, zodat je het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We staan voor je klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.


Referenties

  • Cobb C. (2019). How to Prevent Wrinkles. Healthline website.
  • Anson G. (2016). Sleep Wrinkles: Facial Aging and Facial Distortion during sleep. Aesthetic Surgery Journal
  • Brazier Y. (2016) What can I do about wrinkles? Medical News Today website.

Comments are closed.