Stress en het uiterlijk

Haasten naar het werk, spanning voor een toets en paniek bij het kwijtraken van een smartphone; iedereen heeft ervaring met stress.

Wist je dat stress een van de belangrijkste boosdoeners is van vroegtijdige veroudering? Stress beïnvloedt namelijk uiterlijke kenmerken, zoals huid, haar en nagels. Hierdoor is de kans groot dat je uiterlijk achteruit gaat.

In dit artikel kijken we naar de  oorzaken en gevolgen van stress. Daarnaast geven we praktische tips om zo goed mogelijk met stress om te gaan. Stress kan ook leiden tot gezondheidsklachten. Wij zullen ons vooral richten op de gevolgen voor het uiterlijk.

Waarom hebben we stress?

Stress wordt door de meesten gezien als een ongewenst proces met veel negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Toch kan stress een nuttig mechanisme zijn voor het lichaam. We kunnen namelijk een onderscheid maken tussen kortdurende en langdurige stress.

Kortdurende (acute) stress - Een korte periode van stress zorgt ervoor dat de hormonen cortisol en adrenaline vrijkomen in het lichaam, die de hartslag en ademhaling laten toenemen. De spieren in het lichaam staan hierdoor snel gereed om inspanning te leveren. Voorbeelden van kortdurende stress zijn:

  • Tijdsdruk voelen vanwege een deadline
  • Rennen om de tram te halen
  • Nadenken om een onverwachts probleem op werk op te lossen

Deze vorm van stress vindt zijn oorsprong in de tijd dat de mens moest vechten of vluchten. Door kortdurende stress nam de kans op overleving toe, wat gezien kan worden als een positief gevolg.

Ook in de moderne tijd kan kortdurende stress helpen door er tijdelijk voor te zorgen dat we ons goed kunnen concentreren en betere prestaties kunnen leveren. Er zijn dus positieve gevolgen, maar het is belangrijk dat we na een stressvolle periode weer tot rust komen.

Terugkerende acute stress - Als er regelmatig acute stressvolle situaties zijn, spreken we van terugkerende acute stress. Dit is schadelijker dan acute stress, omdat het lichaam nog niet heeft kunnen herstellen van voorgaande stressvolle situatie. Als we bovenstaande voorbeelden nogmaals gebruiken, kunnen we terugkerende acute stress zien in de volgende situaties.

  • Elke opdracht met een deadline levert stress op
  • Elke dag moet gerend worden om de tram te halen
  • Er zijn telkens onverwachtse problemen op het werk die opgelost moeten worden

De mensen die lijden aan terugkerende acute stress, zijn meestal ongeorganiseerd en voelen zich overweldigd door de hoeveelheid dagelijkse verantwoordelijkheden. Er is geen of weinig overzicht en de doelstellingen zijn onrealistisch. Een betere planning, meer discipline en realistische doelstellingen kunnen helpen om de stress te verlagen.

Langdurige (chronische) stress - Als het stressmechanisme gestimuleerd blijft worden, kan het lichaam niet meer volledig tot rust komen. Hierdoor beschadigen alle belangrijke biologische systemen in het lichaam. Langdurige stress kan leiden tot ingrijpende gezondheidsklachten en permanente achteruitgang van het uiterlijk.

Het verschil met terugkerende acute stress is dat er voor de oorzaken van langdurige stress geen duidelijke oplossing is. Denk hierbij aan:

  • Relatieproblemen
  • Financiële zorgen
  • Gezondheidsproblemen

Dit zijn problemen en zorgen waar iemand de hele dag aan kan denken, zelfs terwijl ze bezig zijn met andere activiteiten en werkzaamheden. Hierdoor blijft het stressmechanisme actief en kan het lichaam niet meer volledig herstellen.

Gevolgen voor het uiterlijk

Chronische stress en terugkerende acute stress kunnen leiden tot vroegtijdige veroudering. De gevolgen zijn zichtbaar voor anderen en als er opmerkingen over gemaakt worden, kan dit leiden tot meer stress. Dit wordt een vicieuze cirkel genoemd en het is belangrijk om dit te vermijden of er uit te komen.

Huid

Puisten en irritaties - De huid wordt elke dag blootgesteld aan bacteriën die kunnen irriteren en puistjes kunnen veroorzaken. Het immuunsysteem heeft de taak om deze bacteriën te bestrijden, maar stress verzwakt het immuunsysteem.

Doffe huid - Tijdens een stressvolle periode stroomt bloed vooral naar de vitale organen, waaronder de hersenen en longen. De bloedcirculatie in niet-vitale organen, zoals de huid, verslechtert.

Droge huid - Stress zorgt voor de productie van cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat de productie van hyalonzuur, een natuurlijke moisturizer van de huid, verslechtert. Dit leidt tot een droge huid.

Rimpels - Door lange periodes van stress kan glycatie in de huid optreden. Dit is een proces waarbij eiwitten verharden. Collageen is een eiwit dat ervoor zorgt dat de huid strak blijft. Stress kan dus via glycatie zorgen voor meer rimpels.

Eczeem - Er is geen wetenschappelijke consensus over de precieze oorzaak van de verschillende vormen van eczeem. Echter, veel mensen met eczeem rapporteren dat ze meer jeuk krijgen ten tijde van stress.

Psoriasis - Dit is een huidziekte die gepaard gaat met rode plekken en dikke schubachtige schilfers. Stress kan meer psoriasis plekken veroorzaken en de jeuk op de bestaande plekken verergeren.

Langzamer nieuwe huidcellen krijgen - De snelheid waarmee we nieuwe huidcellen krijgen, vertraagt naarmate we ouder worden. Pasgeborenen kunnen om de twee weken al nieuwe huidcellen maken, terwijl ouderen er maanden over kunnen doen. Stress zorgt ervoor dat nieuwe huidcellen minder snel gemaakt worden, wat zorgt voor veroudering van de huid.

Haar

Ongewenste haren in het gezicht - In ernstige gevallen kan stress de hormoonhuishouding in de war schoppen. Het mogelijke gevolg is dat vrouwen meer ongewenste haren krijgen op plekken waar normaal gesproken alleen mannen haren krijgen, zoals bij de kin en op de wangen.

Dunner wordend haar / haaruitval - Iedereen verliest elke dag een aantal haren. In het geval van chronische stress kan dit aantal toenemen. Er zijn verschillende manieren waarop stress kan leiden tot een minder volle haardos. Het goede nieuws is dat de meeste mensen weer meer haargroei krijgen na drie maanden na afloop van de stressvolle periode. Daarnaast zijn er behandelingen die de haargroei een boost geven.

Grijze haren - De kleur van een haartje wordt bepaald door melanine (geproduceerd door melanocyten in de haarfolikel). Naarmate we ouder worden, sterven de melanocyten af en dit leidt tot kleurloze (grijze) haren. Er zijn aanwijzingen dat langdurige stress de levensduur van de melanocyten verkorten, maar een sterk verband is nog niet bewezen.

Mensen met langdurige stress hebben, naast de verkorte levensduur van de melanocyten, hoogstwaarschijnlijk ook te maken met andere sub-optimale processen die de haarkleur beïnvloeden. Het is aannemelijk dat dit alles leidt tot vroegtijdige vergrijzing.

Nagels

Bijten - Veel mensen hebben de gewoonte om op hun nagels te bijten als ze stress hebben. Afgebeten nagels zien er minder fijn uit dan verzorgde nagels en door het bijten raken de nagelriemen beschadigd. Hierdoor wordt de kans op infecties bij de vingertoppen groter.

Verhoogde druk - Tikken op tafel, wrijven over de nagels en andere manieren van druk uitoefenen kan leiden tot witte verkleuringen. Stress zorgt met name voor Beau's lines (horizontale lijnen), meer informatie hierover kun je vinden in het artikel 'Gezonde Nagels'.

En nog veel meer

Dit was slechts een selectie van de negatieve gevolgen voor het uiterlijk, er zijn nog veel meer negatieve gevolgen. Stress tast namelijk (bijna) alle biologische processen in het lichaam aan.

Als deze processen verstoord worden kan dat zich uiten in cosmetische afwijkingen. Een voorbeeld hiervan is dat de vertering van voedsel minder goed verloopt. Tegelijkertijd verbruik je grote hoeveelheden vitamines en mineralen tijdens een stressvolle periode. Dit heeft effect op het gehele uiterlijk, omdat het hele lichaam voedingsstoffen nodig heeft om zo gezond mogelijk te blijven.

In een toekomstig artikel bekijken we naar hoe stress, via aantasting van de biologische processen, leidt tot cosmetische afwijkingen. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om als eerste de nieuwe artikelen te ontvangen.

Omgaan met stress

Er zijn dus genoeg redenen om langdurige stress te voorkomen. Helaas hebben we dit niet altijd zelf in de hand en kunnen gebeurtenissen leiden tot stressvolle periodes. Om de schadelijke gevolgen te verminderen is het belangrijk om zelf actief de stress te bestrijden. Hieronder volgen een aantal bewezen methodes om stress te verminderen.

Beweging - Beweging kan de stress verminderen. Van een rondje lopen tot aan een intense work-out, alles draagt bij aan de vermindering van stress. Door de verhoogde aanmaak van endorfines voel je je vrolijker en het bewegen helpt om de stressvolle gedachten even los te laten.

Praten - Praten met anderen over je problemen helpt om stress te verminderen. Door te praten, dwing je jezelf om een helder beeld te krijgen van het probleem. Een gesprek kan helpen om nieuwe inzichten te krijgen over hoe je het probleem kunt aanpakken en het helpt om je probleem te relativeren. Zorg ervoor dat je praat met mensen die je vertrouwt en bereid zijn aandachtig te luisteren naar jouw probleem. Neem bij ernstige problemen altijd contact op met een expert.

Mediteren - Dagelijks mediteren voor 10 minuten kan het stressniveau verlagen. Door te concentreren op je ademhaling kun je de negatieve gedachten loslaten.

Vrije dag - Een vrije dag opnemen om tot rust te komen, kan het stressniveau flink verlagen. Identificeer wat de oorzaak is van de stress en gebruik je vrije dag om te ontladen en/of het probleem aan te pakken.

  • Als een hoge werkdruk leidt tot stress, gebruik je vrije dag dan door te rusten.
  • Als klusjes die nog gedaan moeten worden leiden tot stress, gebruik je dag om de klusjes af te ronden.
  • Als relatieproblemen zorgen voor stress, gebruik je vrije dag om samen oplossingen te vinden.

Verbeter routines - Elke dag meer slapen, gezonder eten en vaker ontspannen kunnen leiden tot minder stress. Het kan moeilijk zijn om routines aan te passen, maar motiveer jezelf door te realiseren dat kleine dagelijkse verbeteringen kunnen leiden tot een grote verlaging van de stress.

Persoonlijke boodschap

Soemit Bihari, Orthomoleculair Therapeut

'Sommige vormen van stress kunnen we helaas niet vermijden. We kunnen er wel voor zorgen dat we dingen niet moeilijker maken dan dat ze zijn.

Leg je er niet bij neer als je stress ervaart. Met bovenstaande tips kun je er zelf voor zorgen dat je stressniveau lager wordt. Daarnaast helpen wij je graag bij het aanpakken van de cosmetische gevolgen van een stressvolle periode. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.'

 

 

Seema Sharma

Seema Sharma,   Ayurvedische  Schoonheidsspecialiste

'Dagelijks horen we van klanten dat hun cosmetische klachten ontstaan zijn na een stressvolle gebeurtenis.

Het bespreken van problemen met familie is voor veel mensen niet mogelijk, omdat ze elkaar wantrouwen en de stap naar een psychologisch expert is te groot. Dit zorgt ervoor dat veel vrouwen blijven lopen met hun problemen, met alle gevolgen van dien. Wij moedigen het aan om professionele hulp in te schakelen als je nergens terecht kunt met jouw probleem.'

 


We geven graag advies op maat, zodat je het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We staan voor je klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.


Referenties

  • Miller, L. H., Smith, A. D., & Rothstein, L. (1994). The stress solution: An action plan to manage the stress in your life. Pocket.
  • Arck, P. C., Slominski, A., Theoharides, T. C., Peters, E. M., & Paus, R. (2006). Neuroimmunology of stress: skin takes center stage. Journal of Investigative Dermatology126(8), 1697-1704.
  • Packer, L., & Valacchi, G. (2002). Antioxidants and the response of skin to oxidative stress: vitamin E as a key indicator. Skin Pharmacology and Physiology15(5), 282-290.
  • Costin, G. E., & Hearing, V. J. (2007). Human skin pigmentation: melanocytes modulate skin color in response to stress. The FASEB journal21(4), 976-994Andrews, G., Tennant, C., Hewson, D. M., & Vaillant, G. E. (1978). Life event stress, social support, coping style, and risk of psychological impairment. Journal of Nervous and Mental Disease.
  • Nejad, J. G., Ghaseminezhad, M., Sung, K., Hoseinzadeh, F., & Cabibi, J. (2016). A cortisol study; facial hair and nails. J Steroids Horm Sci7(2), 177.

Comments are closed.