Vochtbalans van de huid herstellen

Een gezonde huid bestaat uit ongeveer 64% water. Het water in de huid heeft belangrijke functies en een tekort kan leiden tot cosmetische en gezondheidsproblemen. Iemand met een vochtarme huid loopt een groter risico op deze problemen.

Gelukkig zijn de meeste gevallen van een vochtarme huid goed te behandelen met pijnloze leefstijlaanpassingen. In dit artikel leggen we uit hoe je erachter komt of je een vochtarme huid hebt en wat je kunt doen om de vochtbalans te herstellen.

Heb jij een vochtarme huid?

De eerste vraag die gesteld dient te worden is of je überhaupt een vochtarme huid hebt. De volgende symptomen komen vaak voor bij een verslechterde vochtbalans:

  • Trekkerig gevoel
  • Doffe uitstraling
  • Diepe rimpels (op een jonge leeftijd)
  • Donkere kringen onder de ogen
  • Roodheid en ontstekingen

Om te testen of je een vochtarme huid hebt kun je in je wangen knijpen en vervolgens goed naar de huid kijken. Als er bij het loslaten van de huid plooien zichtbaar zijn en/of de bovengenoemde symptomen herkenbaar zijn, dan is er een grote kans dat je te weinig vocht in je huid hebt.

Droge huid ≠ vochtarme huid

Voordat we bespreken hoe je de vochtbalans kunt herstellen, is het van belang om het onderscheid tussen een droge huid en vochtarme huid nader toe te lichten.

Een droge huid is een huidtype. Een huidtype is erfelijk bepaald. Iedereen wordt geboren met één van de volgende huidtypes: normale huid, droge huid, vette huid of gecombineerde huid. Een droge huid maakt minder huidvetten, waardoor vocht minder goed wordt vastgehouden. Iemand met een droge huid merkt vaker op dat zijn huid jeukt en schilfert.

Een vochtarme huid kan voorkomen bij elk huidtype. Zo zijn er ook mensen met een vette vochtarme huid. De vochtbalans heeft namelijk te maken met de hoeveelheid vocht en niet met de aanmaak van vetten. Het is echter wel zo dat mensen met een droge huidtype een grotere kans hebben op een vochtarme huid.

Inwendig verbeteren

Vrijwel alle uiterlijke kenmerken zijn nauw verbonden met onze gezondheid, consumptiepatroon en leefstijl. Een vochtarme huid kan op meerdere manieren worden verbeterd.

Cafeïne - Ben je afhankelijk geworden van cafeïne-houdende drankjes (koffie, thee, energydrank) om je dag te starten? Dan hebben we goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat de cafeïne kan bijdragen aan een verslechterde hoeveelheid vocht in de huid. Dit komt doordat cafeïne een vochtafdrijvende werking heeft. Het goede nieuws is dat 1 á 2 koppen koffie per dag weinig kwaad kan. Als je echter gewend bent om de hele dag door koffie en/of andere cafeïne houdende drankjes te drinken, adviseren we je om dit langzaam af te bouwen.

Alcohol - Na een avond flink drinken kan de huid puistjes en roodheid vertonen. Bij het afbreken van de alcohol komt namelijk een toxisch bijproduct vrij, genaamd acetaldehyde. Deze stof kan tot twee dagen later zorgen voor puisten en roodheid in het gezicht. Daarnaast is alcohol, net als cafeïne, een vochtafdrijvende stof. Mensen met een vochtarme huid doen er dus goed aan zo min mogelijk alcohol te consumeren.

Water - Als je een nog beter resultaat wilt behalen, kun je de koppen koffie overdag en drankjes in het weekend vervangen met water. Hierdoor krijgt de huid meer vocht, waardoor de vochtbalans nog sneller kan herstellen.

Uitwendig verbeteren

We kunnen de conditie van onze huid ook uitwendig verbeteren. Om de vochtbalans uitwendig te verbeteren is het vooral van belang om uitdroging te voorkomen.

Lucht - De huid van het gezicht is constant in contact met de buitenlucht. De vochtigheidsgraad van de lucht kan bijdragen aan het in standhouden of verslechteren van de vochtbalans. Dit zijn aantal veelvoorkomende plekken waar de lucht te droog is: feestjes in een kleine ruimte zonder ramen open, kantoorruimtes met de verwarming aan en de slaapkamer zonder dat het rooster open is. De oplossing is simpel: probeer regelmatig frisse lucht te krijgen door naar buiten te gaan of een raam open te zetten.

Alcohol - Verzorgingsproducten en cosmetica met een grote hoeveelheid alcohol kunnen de huid uitdrogen. Sommige vormen van alcohol hebben een groter uitdrogend effect dan anderen. Besef hierbij dat je meerdere producten per dag aanbrengt op het gezicht, zoals je facewash, dagcrème, zonnebrandcrème, cosmetica en nachtcrème. Als een groot deel van deze producten de verkeerde vormen van alcohol bevatten, kan dit leiden tot een verslechtering van de vochtbalans. Vervang deze producten met producten waarin geen of minder schadelijke vormen van alcohol verwerkt is.

Temperatuur - Te vaak en te lang douchen met warm tot heet water droogt de huid uit. Dit geldt ook voor je gezicht. Gebruik lauw tot koud water voor het gezicht om uitdroging te voorkomen.

Scrubben - Rustig scrubben met een natuurlijke scrub/skin polisher is een goede manier om dode huidcellen te verwijderen. Echter met een vochtarme huid is het onverstandig om vaak te scrubben. Door te vaak te scrubben kan de huidbarrière namelijk beschadigen en bij een vochtarme huid is deze barrière al in een verslechterde conditie.

Checklist en meer info

Ben jij van plan om de vochtbalans van jouw huid te herstellen? Probeer dan zoveel mogelijk van onderstaande punten te implementeren in jouw leefstijl.

  • Drink cafeïne- en alcoholhoudende dranken met mate.
  • Drink ruim voldoende water. Meer info: 'Water drinken'.
  • Was het gezicht niet met heet water. Meer info: 'Water temperatuur'.
  • Controleer jouw cosmetica door te kijken naar de hoeveelheid en de vorm van alcohol dat erin zit. Meer info: 'Alcohol in cosmetica'.
  • Zorg ervoor dat je huid zoveel mogelijk in contact staat met frisse en vochtige lucht.
  • Scrub niet te vaak.

Tenslotte raden we aan om realistische verwachtingen te hebben. Een vochttekort in de huid is meestal niet binnen enkele dagen opgelost. Het fijne van bovenstaande verbeterpunten is dat ze ook nog andere positieve gevolgen hebben voor het uiterlijk. Wij moedigen daarom aan om de punten niet te zien als een snelle oplossing, maar als een permanente verbetering van jouw verzorgingsroutine.

Twijfel je nog steeds of je een vochtarme huid hebt? Laat dan een huidanalyse doen bij ons in de salon. Je krijgt een score te zien van de vochtbalans, uv-schade, pigmentverkleuring en meer. Met behulp van op maat gemaakte orthomoleculaire adviezen zorgen we samen voor het beste resultaat. Neem contact met ons op om een afspraak te maken.

Persoonlijke boodschap

Soemit Bihari, Orthomoleculair Therapeut

'Heb je een vochtarme huid en voel je je overweldigd door de hoeveelheid aanpassingen die je moet maken aan jouw verzorgingsroutine? Geen paniek!

Bekijk het eens positief: als je veel kunt verbeteren aan jouw routine, betekent het dat jouw huid ook veel kan verbeteren. Wij hebben honderden mensen mogen helpen en weten waar je tegenaan (kunt) lopen. Kom gerust langs voor een vrijblijvend gesprek.'

 

 

Seema Sharma

Seema Sharma,   Ayurvedische  Schoonheidsspecialiste

'Slow and steady wins the race. In plaats van direct je hele routine op z'n kop te gooien, adviseren wij om langzaam verbeteringen te implementeren. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke week 1 verandering in te voeren. Pas als je gewend raakt aan dat ene verbeterpuntje, ga je verder met de volgende.

Zodra je helemaal gewend raakt aan je nieuwe verzorgingsroutine - en  mooie resultaten ziet - wil je niet meer terug naar je oude routine.'

 


We geven graag advies op maat, zodat je het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We staan voor je klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.


Referenties

  • Duncan A., How to tell if your skin is dry or dehydrated, according to experts. 2018. Allure website.
  • U.S. Geological Survey, The water in you: water and the human body. U.S. Geological Survey website.
  • Xu J., This is what one night of drinking does to your skin (it's not good news). 2019. My Body and Soul Website.
  • Cobb C., Is my skin dehydrated?, 2018. Healthline website.

Comments are closed.