Regelmatig bewegen en de huid

Regelmatig bewegen is goed voor het hart, de longen en andere organen van het lichaam. Ook onze huid profiteert op meerdere manieren van een actieve levensstijl.

De intensiteit van het bewegen doet er ook toe. Matige beweging biedt minder van hieronder vermelde voordelen dan de intensieve sessies.

Zweten is goed

In de poriën van de huid zit vuil en oliën. Door te zweten kunnen deze opgesloten stoffen naar buiten komen. Zorg ervoor dat je het gezicht achteraf wast, zodat ze niet de kans krijgen om weer terug in de poriën terecht te komen.

In het zweet zit een antibacteriële stof genaamd Dermcidin. Deze stof is effectief gebleken tegen E. coli, Staphylococcus aureus (stafylokok) en Candida Albicans op de huid. Deze bacteriën en schimmels kunnen leiden tot nare aandoeningen aan de huid. Des te meer reden om te sporten!

Verminder stress

Het is algemeen bekend dat langdurige stress zorgt voor een versnelde veroudering van het uiterlijk. In periodes van stress maakt het lichaam Cortisol aan en dit zorgt ervoor dat we iets beter kunnen presteren. Als de stress periode te lang duurt zal de Cortisolwaarde in het bloed stijgen en lijdt dit tot een verslechterde barrièrefunctie van de huid. Het gevolg is dat we vatbaarder worden voor puistjes en irritaties. Daarnaast wordt het collageen aangetast, waardoor rimpels sneller zichtbaar worden.

Korte (intensieve) sessies waarbij je de hartslag omhoog voelt gaan en begint de zweten zorgen direct voor een stressverminderend effect. Regelmatig sporten kan het algehele stress niveau omlaag brengen.

Langdurige stress zorgt voor een breed spectrum aan ongewenste processen in het lichaam. In de toekomst zullen we dieper ingaan op de effecten van stress op het uiterlijk.

Bloedsomloop een boost geven

De bloedsomloop zorgt onder andere voor een toevoer van zuurstof, vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Dit zijn allemaal stoffen die de huid goed kan gebruiken om gezond te blijven en te herstellen.

Tijdens het sporten krijgt de bloedsomloop een boost en krijgt de huid een gezonde gloed. Hoewel de gloed na het sporten langzaam wegtrekt zijn er blijvende voordelen voor de huidcellen die hebben kunnen profiteren van de verbeterde bloedsomloop.

Verbeterde nachtrust

Na een gezonde dosis sporten zal het lichaam in de avond toe zijn aan rust. Hierdoor vallen de meesten eerder in slaap. Een goede nachtrust kan helpen om de huid stralender te laten lijken en zelfs helpen beschermen tegen tekenen van huidvermoeidheid rondom de ogen.

We geven graag advies op maat, zodat u het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We staan voor u klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.

No Comments Yet.

Leave a comment