Sporten en de huid

Regelmatig sporten is goed voor het hart, de longen en andere organen van het lichaam. Daarnaast helpt sporten met het krijgen en het behouden van een gezond gewicht.

Wist je dat ook onze huid profiteert van een actieve levensstijl? In dit artikel bekijken we hoe sporten bij kan dragen aan een gezonde uitstraling.

Houd rekening ermee dat de voordelen die we hieronder bespreken vooral optreden bij een gemiddelde intensiteit. Een gemiddelde intensiteit gaat gepaard met hijgen, zweten en een verhoogde hartslag. Matige beweging, zoals een ontspannende wandeling maken, biedt minder van hieronder vermelde voordelen.

#1 - Zweten tijdens het sporten is goed

In de poriën van de huid zit vuil en oliën. Door te zweten kunnen deze opgesloten stoffen naar buiten komen. Zorg ervoor dat je het gezicht zo snel mogelijk achteraf wast, zodat het vuil niet de kans krijgt om weer terug in de poriën terecht te komen.

In het zweet zit een antibacteriële stof genaamd Dermcidin. Deze stof is effectief gebleken tegen E. coli, Staphylococcus aureus (stafylokok) en Candida Albicans op de huid. Deze bacteriën en schimmels kunnen leiden tot nare aandoeningen aan de huid. Door te zweten kan Dermcidin verspreid worden op het gezicht.

#2 - Sporten is effectief tegen stress

Het is algemeen bekend dat langdurige stress zorgt voor een versnelde veroudering van het uiterlijk. In periodes van stress maakt het lichaam Cortisol aan en dit zorgt ervoor dat we iets beter kunnen presteren. Als de stress periode te lang duurt zal de Cortisolwaarde in het bloed blijven stijgen. Dit leidt tot een verslechterde barrièrefunctie van de huid. Het gevolg is dat we vatbaarder worden voor puistjes en irritaties. Daarnaast wordt het collageen aangetast, waardoor rimpels sneller zichtbaar worden.

Korte (intensieve) sessies waarbij je de hartslag omhoog voelt gaan en begint de zweten zorgen direct voor een stress-verminderend effect. Regelmatig sporten kan het algehele stress niveau omlaag brengen.

Langdurige stress zorgt voor een breed spectrum aan ongewenste processen in het lichaam. In het artikel 'Stress en het uiterlijk' gaan we dieper in op de gevolgen van langdurige stress.

#3 - Sporten geef je bloedsomloop een boost

De bloedsomloop in de huid zorgt onder andere voor een toevoer van zuurstof, vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Dit zijn allemaal stoffen die de huid goed kan gebruiken om gezond te blijven en te herstellen.

Tijdens het sporten krijgt de bloedsomloop een boost en krijgt de huid een gezonde gloed. Hoewel de gloed na het sporten langzaam wegtrekt, zijn er blijvende voordelen voor de huidcellen. Die hebben namelijk kunnen profiteren van de extra toevoer van zuurstof en essentiële nutriënten.

#4 - Een verbeterde nachtrust dankzij sporten

Na een gezonde dosis sporten zal het lichaam in de avond toe zijn aan rust. Hierdoor vallen de meesten eerder in slaap. Daarnaast komen ze ook sneller in een diepere slaap terecht.

Een goede nachtrust kan helpen om de huid stralender te laten lijken en zelfs helpen beschermen tegen tekenen van huidvermoeidheid rondom de ogen. In het artikel 'Slaaptekort? Dit zijn de gevolgen!' nemen we de andere gevolgen van een slaaptekort onder de loep.

Tips voor de fanatieke sporters

Trainen in een sportschool

  • Let erop dat stoffen die je gebruikt tijdens het sporten zo schoon mogelijk zijn. Denk hierbij aan de handdoek, hoofdband en handschoenen. Was ze regelmatig en gebruik indien mogelijk wegwerppapier om zweet weg te vegen van het gezicht.
  • Probeer het gezicht niet aan te raken met je handen tijdens het sporten in een sportschool. Apparatuur en gewichten worden door tientallen mensen op een dag aangeraakt. Door gebruik te maken van onhygiënisch apparatuur kun je onbewust veel verschillende bacteriën transporteren naar je gezicht.

Buiten sporten

  • Als je gaat hardlopen of fietsen in de zon raden we het aan om een hoogwaardige zonnebrandcrème te gebruiken. Regelmatig onbeschermd een halfuurtje sporten in de felle zon kan leiden tot (UV-)schade aan de huid.
  • Let op de omgeving. Door wekelijks een aantal uren te te rennen langs een route met veel luchtvervuiling kun je het uiterlijk en je gezondheid onbewust beschadigen. Vermijd daarom routes langs een drukke snelweg en ga vaker sporten in gebieden met een schone en frisse lucht.

Supplementen en voeding

  • Tijdens een intensieve training gebruikt het lichaam veel energie en belangrijke stoffen in het lichaam. Zeer fanatieke sporters die bijna dagelijks gaan tot het uiterste kunnen grote tekorten opbouwen als ze niet voldoende aandacht geven aan hun voeding en suppletie. In een toekomstig artikel zullen we hier dieper op ingaan.
  • Pas op met crash diets. Deze diëten bevatten vaak te weinig vitamines en mineralen. Het gevolg is dat het risico op schade aan de huid, haar en nagels toeneemt.

Rust voldoende

  • Tijdens het sporten stijgt de cortisolwaarde in het bloed. Na ongeveer 75 minuten intensief gesport te hebben, verloopt de stijging veel harder. Hierdoor neemt het risico op nadelige effecten voor het uiterlijk juist toe. Probeer je normale trainingen daarom onder de 75 minuten te houden.
  • Zogeheten pre-workouts worden door veel mensen genomen. Dit is poeder dat gemengd wordt met water en voor de training ingenomen wordt. Het bevat een hoge dosis cafeïne, waardoor iemand intensiever kan sporten. Bij gebruik in de avonduren kan het leiden tot een verslechterde nachtrust. Gebruik ze daarom met name in de ochtend- en middaguren.

Persoonlijke boodschap

Soemit Bihari, Orthomoleculair Therapeut

'De resultaten van een huidanalyse in de salon liegen er niet om; fanatieke sporters hebben vaak betere scores dan mensen niet die sporten.

Dit is best logisch als je erover nadenkt. Iemand die regelmatig sport, gaat vaak ook bewuster om met zijn voeding en nachtrust. Frisdrankjes en fastfood worden opzij gezet en de inname van water gaat omhoog. Op deze manier profiteren sporters niet alleen van bovengenoemde voordelen, maar ook van talloze andere processen die bijdragen aan een gezonde uitstraling.'

 

 

Seema Sharma

Seema Sharma,   Ayurvedische  Schoonheidsspecialiste

'Er is één smoes die we maar al te vaak horen: 'ik heb geen tijd om te sporten.' Betrap jij jezelf erop dat je vaak gebruik maakt van deze smoes? Dan is de eerste stap om jouw mindset ten opzichte van het sporten te veranderen.

Je hoeft namelijk helemaal niet urenlang te sporten om de positieve gevolgen te ervaren. Daarnaast hoef je ook niet perse naar een sportschool te gaan. Korte simpele trainingen thuis waarmee je begint te zweten kunnen al zorgen voor verbeteringen. Wacht daarom niet te lang en begin vandaag nog met sporten!

 


We geven graag advies op maat, zodat je het beste resultaat behaalt.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
We staan voor je klaar.




Disclaimer: dit is geen medisch advies. De informatie is niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals. Raadpleeg altijd uw huisarts. Lees meer.


Referenties

  • Jaret P., Exercise for Healthy Skin, WebMD website.
  • Wilke, K., Martin, A., Terstegen, L., & Biel, S. S. (2007). A short history of sweat gland biology. International journal of cosmetic science29(3), 169-179.
  • Marcus, B. H., Rakowski, W., & Rossi, J. S. (1992). Assessing motivational readiness and decision making for exercise. Health psychology11(4), 257.
  • Roehrs, T., & Roth, T. (2008). Caffeine: sleep and daytime sleepiness. Sleep medicine reviews12(2), 153-162.

No Comments Yet.

Leave a comment